İstanbul Bilgi Üniversitesi tarafından yürütülen BİLGİ Genç Sosyal Girişimci Ödülleri sonuçları belli oldu. 10 finalist genç sosyal girişimci geçtiğimiz aylarda düzenlenen törenle ödüllerini aldılar.
İstanbul Bilgi Üniversitesi tarafından yürütülen ve International Youth Foundation (Uluslararası Gençlik Vakfı), Sylvan/Laureate Foundation (Sylvan/Laureate Vakfı) ve Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı (TEGV) işbirliği ile hayata geçirilen BİLGİ Genç Sosyal Girişimci Ödülleri’nde sonuçlar belli oldu.
İki farklı seçici kurul, toplam 77 başvuru içinden en iyi 20 başvuru sahibini yarı finalist olarak belirledi. Ardından, ödül almaya hak kazanan 10 finalist genç sosyal girişimci seçildi. Finalistler, ödüllerini 3 Şubat 2011’de düzenlenen bir törenle aldılar.
Törende İstanbul Bilgi Üniversitesi Mütevelli Heyeti Üyesi Prof. Dr. Deniz Ülke Arıboğan, Türkiye Eğitim Gönüllüleri Vakfı Genel Müdürü Nurdan Şahin, Sylvan/Laureate Vakfı Toplum Projeleri Yöneticisi Katherine Zuga ve Uluslararası Gençlik Vakfı (IYF) Program Yöneticisi Joel Adriance birer konuşma yaptılar.
BİLGİ Genç Sosyal Girişimci Ödülleri projesi, içinde yaşadıkları topluma pozitif katkı sağlamayı başarmış genç sosyal girişimcileri tespit etmeyi ve onlara destek olmayı amaçlıyor. Sürdürülebilir olması planlanan ödüllerle, aynı zamanda bilgi ve tecrübelerini birbiriyle paylaşan ve her yıl daha da büyüyen bir sosyal girişimciler ağı oluşturulması hedefleniyor. Seçilen genç sosyal girişimciler, liderlik vasıflarının geliştirilmesi ve topluma sağladıkları faydanın sürdürülebilmesi için mentor desteği alıyor ve özenle hazırlanmış eğitim programlarına katılıyor. Genç girişimcilere, projelerini sürdürebilmeleri için teşvik edici nitelikte bir para ödülü de veriliyor.
Başvurusu İstanbul Bilgi Üniversitesi’ne ulaşmış, ancak henüz hayata geçirilmemiş olmasından dolayı değerlendirmeye alınamamış projelerin sayısının fazla olması, BİLGİ Genç Sosyal Girişimci Ödülleri’nin ileriye dönük yaratacağı etkinin çok olumlu olacağının göstergesi kabul ediliyor.
ÖDÜL ALANLAR
Eko-Yunus – Ceren Öztulca (25)
Deniz yüzeyindeki atıkların toplanmasına yönelik olarak kullanılan yöntemlerden farklı olarak tamamıyla otonom bir robot… Robot her türlü atığı (metal olan katılar, metal olmayan katılar, sıvı atıklar, vb.) topluyor. Kontrol merkezi tarafından tanımlanan koordinatlarla kendi yörüngesini çizerek ilerliyor veya uzaktan manuel olarak kontrol ediliyor. Görev sırasında etrafındaki engellerden (deniz taşıtları, kayalıklar, vb.) uzaklaşıyor. Petrol tankerlerinin atık bırakmamaları için onların peşinden giderek, tehlike durumunda kontrol merkezine ve Kıyı Emniyeti’ne alarm veriyor. Aynı zamanda üzerindeki sensörler sayesinde mobil bir laboratuvar olarak kullanılıyor. Böylece tuzluluk, karbondioksit, iletkenlik ve dalga analizi gibi denizlerde ölçümü yapılan pek çok parametreyi ölçebiliyor.
Erişilebilir Web – Mustafa Dalcı (28)
Görme engellilerin, renk körlüğü rahatsızlığı ve görme bozukluğu olan kullanıcıların web sitelerine daha kolay ulaşmaları için web sitelerini oluşturan kişi ve kurumlar arasında bir farkındalık yaratmak. Bu amaçla, web sitelerini oluşturan kişilere nasıl doğru web sitesi kodlaması yapılacağının eğitimi veriliyor. Proje, Türkiye’de internet penetrasyonunun yüzde 30’lardan hızlı bir şekilde artmaya devam ettiği bu dönemde engelli kişilerin online sosyal hayata dahil olmalarını kolaylaştıracak bir yapı sunmaya çalışıyor. Proje, web üzerinden verilen eğitim ve internet sitesinde bulunan dokümanlar ile mekan bağımsız bir şekilde web geliştiricilerine erişilebilirlik hakkında bilgi sunuyor. Online içerik, düzenlenen eğitim, seminer ve sunumlarla destekleniyor. Girişimden faydalanan web geliştiriciler, yapacakları çok kolay düzeltmelerle erişilebilir kod yazabileceklerinin farkına vardılar.
Fikir Toplama Kampı (FTK) – Yunus Beçit (22)
Projesi olmayan ama nitelikli üniversiteli öğrencilerinin proje üretmesini sağlayan girişim. FTK, üç bölümden oluşuyor: Fikir, Siz ve Marka. Beş gün süren kamp Fikir Haftası ile başlıyor. Fikir Haftası’nda mülakatla seçilen otuz üniversiteli, takım kaptanlarının yönlendirmeleriyle, proje üretmek için iki gün boyunca oturumlara katılıp beyin fırtınası yapıyorlar. Siz Haftası’nda ise projelerini genç girişimcilere sunuyor ve onlarla bire bir çalışmaya başlıyorlar. Sonrasında Girişimcilik ve Proje Yönetimi üzerine profesyonel eğitimler alıyorlar. Marka Haftası’nda ise projeyi hayata geçirmeye çalışıyorlar. Ve en önemlisi, projeyi markalaştırmak için çaba gösteriyorlar.
Hayatımın Lideriyim – İstem Duygu Akalp (24)
Hayatımın Lideriyim (HL), Türkiye’nin ilk akran gençlik koçluğu projesi. HL, Türkiye’deki 15-24 yaş gençleri kişisel gelişim ve liderlikle tanıştırmayı, gençlerin profesyonel koçluk yaklaşımıyla kendi başarı ve mutluluk tanımlarını yapmalarını ve böylece hayatlarına artı değer katacak hedefleri belirlemelerini sağlamayı, Türkiye’de akran gençlik koçluğunu yaymayı amaçlıyor. Gençlerin katılımının en üst düzeyde yaşandığı bu eğitimlerin ardından akranlarının verdikleri eğitimler sayesinde, başka türlü edinemeyecekleri bir iç motivasyon gençlere sağlanmış oluyor.
cur-cuna Tiyatro Grubu – Selçuk Var (26)
Harran öğretmen nüfusunun yüzde 90’ı genç… Fakat Harran, sosyal ve kültürel açıdan gelişmemiş, hatta sıfıra yakın bir ilçe. Doğu’nun ve Türkiye’nin eğitimde en geri kalmış ilçesi. Buraya gelen öğretmenler, psikolojik sorunlarla karşı karşıya kalmakla birlikte köreliyorlar. Girişim, çevredeki öğretmenlerin psikolojik olarak rahatlamalarını, sosyal faaliyetlere girmelerini ve buna benzer projelerin artmasını sağladı.
Tercih Dönemi – Alper Taştekin (23)
Üniversite tercihinde bulunmadan önce adaylara o üniversitelerde okuyan veya okumuş kişinin yazmış olduğu yazıyı okutmayı sağlamak. Projeden faydalananlar, istedikleri bölüm ve yerleştikleri bölüm hakkında çok fazla bilgiye erişebildikleri için çok rahat ettiklerini söylediler. Dersler hakkında aldıkları bilgiler sayesinde derslere ne kadar önem verilmesi ve nasıl çalışılması gerektiğini öğrendiler. Üniversiteye gelmeden üniversite mezuniyetine kadar olan süreçte nelerle karşılaşabileceklerini ve mezuniyetten sonra nasıl bir yol izleyebileceklerini öğrendikleri için çok mutlu oldular.
Hafif Tuğla – Hakan Süleyman Köse (20)
Doğal kalkınma, topraktan tasarruf, hafif tuğla üretimi, binalarda rahatlama, birim tuğla başına 4 kuruş maliyetli çevre dostu tasarruflu tuğla üretimi… Proje geliştirmek için Çorum Toprak Sanayicileri Kooperatifi laboratuvarları kullanıldı, kimya mühendislerinin bilgi ve deneyimlerinden yararlanıldı ve kooperatif başkanı vasıtasıyla proje birlik toplantısında gündem haline getirildi. Girişim topraktan tasarruf sağlayarak hammadde sorununu ortadan kaldırıyor, tuğlada hafifleme yaparak deprem gibi doğal afetlere karşı bir önlem sunuyor, bina zati yükünde hafifleme yapıyor ve afet riskini azaltıyor. Katkı maddeli hafif tuğla, normal tuğla standartlarına uygun olduğu için piyasada bir alternatif olabiliyor. Tuğla üretiminde kullanılan bereketli topraktan elde edilen tasarrufla çölleşme sorununun ve verimli toprak kaybınının önüne geçiliyor.
Zaman Bankası – Ayşegül Güzel (29)
Zaman Bankası sistemini kullanarak kişiler arasında ilişki, karşılıklılık ve güven yaratan proje. Birisine bir saatlik yardım et. Karşılığında bir saat kazan ve kumbaraya at. Bu bir saat ile topluluktaki dilediğin kişiden istediğin bir saatlik servisi al. Zamana ve kendine değer kat. Zumbara’nın esas amacı ilişki, karşılıklılık ve güven yaratarak, kişilerin paylaşımda ve katılımda bulunduğu topluluklar yaratmak. Hayatta paradan daha önemli şeyler olduğunu ve tek sahip olduğumuz şeyin zamanımız olduğunu hatırlatıyor. Farklılıklarımızın bizi zenginleştirdiğini, birbirimize ihtiyacımız olduğunu tecrübe ettiriyor. Sistemi kullananlar, taahhüt zorunluluğu hissetmeden ve hissettirmeden yardım istemenin kolay olduğunu tecrübe ettiler. Alternatif ekonomiye olan farkındalık arttı. Yeni arkadaşlıklar ve ilişkiler gelişti. Zaman, para ve değer kavramları sorgulanmaya başlandı. Fikir halinde kalmayıp aksiyona geçilmesi, birçok girişimci ruhlu kişinin de aksiyona geçmesine sebep oldu.
Bi’soluk Kafe – Burak Özcan (27)
Vakıf üniversiteleri hakkında oluşmuş önyargıyı kırmayı hedefleyen bir girişim olarak başladı. Bi’soluk Kafe, sorumluluk bilincinin ön planda olduğu, yoktan var edebilen öğrencileri yetiştirmeyi hedefleyen bir proje. Bir dilim kekle neler değiştirilebileceğini gösteriyor. Üniversite içerisinde açılan iki kafe, kafelerde satılan yiyecekleri yapan gönüllü öğrenciler ve öğretim görevlileri, hizmet edenler ve kasada duran gönüllü öğrenciler. Kafelerden elde edilen gelirin tamamı Anadolu’da ihtiyaç sahibi köy okullarına harcanıyor. Kimi okul baştan sona yenileniyor, kimine bilgisayar sınıfı ve kütüphane kazandırılıyor.
Çocuklardaki Dikkat Sorunu İçin Masa Tenisinden Yararlanma – Nevra Atıcı (21)
Çocukların gelecekte daha başarılı bir hayat yaşamaları için anne desteğini alarak sportif etkinlikler yoluyla zihinsel kapasitelerini güçlendiren bir eğitim programının hazırlanması, programın öğrenciler üzerindeki etkilerinin gözlemlenmesi ve kaydedilmesi. Yapılan araştırma sonucu masa tenisinin hızlı ve doğru karar verme becerilerini geliştirdiği fark edildi ve eğitim bu yönde şekillendi.