BİLGİ Doğa’ya açıldı

Üç dersi kapsayan BİLGİ Doğada, ezici çoğunluğunu kent sakinlerinin oluşturması sebebiyle kırsal ve doğal yaşam konusunda oldukça az bilgiye sahip olan İstanbul Bilgi Üniversitesi öğrencilerine, kendi alışkanlıklarının dışındaki bir çevreyi ve toplumsal yaşamı deneyimleme fırsatı veriyor.

Peki yeni sezonda ne gibi değişimler, yenilikler yer alacak? İstanbul Bilgi Üniversitesi Öğretim Görevlisi Amed Gökçen ile BİLGİ Doğada üzerine keyifli bir röportaj gerçekleştirdik.

2016-2017 ders yılı içerisine yaz okulu bünyesinde Güzelköy’de gerçekleşen BİLGİ Doğada, öğrencilerin kendi alışkanlıklarının dışındaki bir çevreyi deneyimlemesi için oldukça ses getiren çalışmaydı. BİLGİ Doğada fikri nasıl gelişti?

BİLGİ Doğada Yaz Okulu fikri, uzun bir süredir hem hocalarımızla hem de farklı bölümlerde okuyan Bilgi öğrencilerinden oluşan BİLGİ Doğada ekibiyle birlikte düşündüğümüz ve hayalini kurduğumuz bir “dert” idi. “Dert” diyorum çünkü gerçekten de böylesi bir işi hayata geçirme isteği içimizde dert olmuştu. O dönemki SBBF dekanı Prof. Dr. Aydın Uğur’la yaptığımız muhabbetler böylesi bir çalışmaya girişmemiz açısından bize fazlasıyla güç verdi. Çünkü hocamız BİLGİ’nin bu tarihe kadar ne tür hayallere alan açtığının en önemli şahitlerinden biriydi ve açıkçası bu tür bir eğitim biçiminin gerçekleşebileceği yegâne okulun BİLGİ olduğu konusunda da bizi oldukça cesaretlendirdi. Açıkçası okul yönetimi de bu çalışmayı sanki olması gereken buymuş gibi sahiplenerek bize destek verdi. Tüm yasal prosedürleri oluşturmamız açısından bize yardımcı oldular ve bize de bu hayali hayata geçirmek için çaba harcamak kaldı.

BİLGİ Doğada’nın öğrencilere en büyük katkısı nedir?

Elbette ki bu sorunun en iyi cevabını katılımcı öğrenciler verecektir. Fakat şunu söylemek mümkün, derslerin kampüs dışında bir ortamda, Kaz Dağları eteklerinde gerçekleşmesi başlı başına özel bir durum. Derslerin işlendiği Güzelköy İlköğretim okulunun bulunduğu bölge özel ve doğal bir güzelliğe sahiptir. Öğrencilerimiz ders dışındaki zamanlarını isterlerse köy halkıyla etkileşime geçerek, doğa yürüyüşü yaparak, atölyelere katılarak veya okulun sağladığı servislerle denize giderek geçirebiliyorlar. Ayrıca öğrenciler ve hocalar neredeyse tüm gün birlikte zaman geçirdiklerinden esasında derslere dair konuşmalar neredeyse kahvaltı masasından itibaren başlamakta. Farklı bölümlerde ve kampüslerde okuyan BİLGİ öğrencilerinin bu dönemde deneyimlerini birbirleriyle paylaşma imkânı yakaladığını da söylemek gerekir. Sanırım “en büyük” katkı diye tek bir şey seçmekte zorlanıyorum. Bütün işleyişi kapsayan ve bize böylesi bir eğitim öğretim hayatının mümkün olabildiğini gösteren bu büyük oluşumun varlığı ve sorunsuz işleyişi BİLGİ Doğada’nın hepimize en büyük katkısıdır diye düşünüyorum.

BİLGİ Doğada’nın genel hatlarından bahsedecek olursak. Daha önce Güzelköy İlkokulu’nda 14 gün süresince gerçekleştirilip, 6 kredili derslerine devam edebilmişti öğrenciler. BİLGİ Doğada nasıl bir sistem ve matematik ile ilerliyor?

2018 Yaz Okulu kapsamında BİLGİ Doğada iki farklı dönemde açılıyor. Her dönem altı kredili üç dersten oluşuyor ve öğrenciler bir dönem içerisinde en fazla iki ders seçebiliyor. 14 gün süren derslerin içeriği ve uygulanan prosedür göz önüne alındığında İstanbul Bilgi Üniversitesi kampüslerindeki derslerden herhangi bir farklılık taşımıyor. Yani derse katılım, ödev, sınav, quiz veya final sınavları BİLGİ Doğada dersleri için de geçerlidir. Öğrencilerimiz 14 günün sonunda, dersin yükümlülüklerini yerine getirdikleri taktirde 6 kredili derslerini tamamlamış oluyor. Ayrıca 2018 senesine ait ders takvimi de şu şekildedir: Birinci Dönem

(8-23 Temmuz 2018) • Toplum ve Ekoloji / Society and Ecology ± Prof. Dr. Aydın Uğur • Toplumsal Gruplar ve Ayrımcılık / Social Groups and Discrimination ± Prof. Dr. Kenan Çayır • Sözlü ve Yazılı Kültür / Culture of Orality and Literacy ± Amed Gökçen İkinci Dönem (29 Temmuz13 Ağustos 2018) • Çevre Çalışmaları / Environmental Studies – Prof. Dr. Aydın Uğur / Yrd.  Doç. Dr. Ömer Albayrak / Kaan Atalay • Kültür, Mekân ve İnanç / Culture, Space and Beliefs – Amed Gökçen • Doğa ve Temsilleri / Representations of Nature – Rahmi G. Öğdül

Bu projeyi hayata geçirirken en büyük hedefiniz neydi?

En başından günümüze gelecek olursak ne gibi olumlu şeyler gerçekleşti? Tabi ki en büyük hedefimiz hiçbir sorun yaşamadan ilk dönemimizi tamamlamaktı, öyle de oldu. Öğrenciler katılım sağlasın, huzurlu bir eğitim öğretim süreci geçirip derslerin işlendiği bölgenin az da olsa güzelliklerinden faydalanalım istedik. BİLGİ Doğada, mekânsal değişimin eğitim üzerindeki etkilerini görmek, buradan doğacak olan deneyimi Bilgi içerisinde yaymak ve genişletmek amacının bir ürünü. Öğrencilerimiz denize de girsin ama derslerine ve sınavlarına da aynı heyecanla hazırlansın istiyoruz.

BİLGİ Doğada’da yer almak için, öğrencilerin ne yapması gerekiyor; bu derslere katılım nasıl sağlanıyor?

BİLGİ Doğada Yaz Okulu dersleri, üniversitemizin bütün öğrencilerine açık seçmeli derslerden oluşuyor. Nisan ayı itibariyle kayıtları almaya başlıyoruz. Kayıt döneminin başladığını da hem bilgidogada. bilgi.edu.tr adlı web sitemizden hem de kampüslere astığımız afişlerden öğrenebilirler. Ayrıca afiş ve sitemizde yer alan telefonlarla da bizimle iletişime geçebilirler. Öğrenciler kayıtlarını gerçekleştirdikten sonra da Yaz Okulu ders seçimlerinin başlamasıyla derslerini seçiyor. Bu konuda önemli bir duyuru yapmakta fayda var, her dönem üç ders için sadece 40 öğrenci kayıt yaptırabiliyor.

Yeni dönemde öğrencileri bekleyen yenilikler nelerdir?

Bu dönem bizi çok heyecanlandıran yeni bir uğraşımız var. Güzelköy’de olduğumuz süre boyunca kahvaltı ve yemeklerde kullanacağımız malzemelerin neredeyse tamamını Güzelköy’den karşılamaya gayret edeceğiz. Köyde yetişmeyen ürünleri ise Ayvacık’ta kurulan pazardan, yani yine çevre köylerde ikamet eden küçük üreticiden sağlayacağız. Market alışverişini neredeyse sıfıra indiriyoruz denebilir. Bu bağlamda öğrencilere ekmek yapma atölyesi, yoğurt yapma atölyesi, kompost atölyesi, zeytin atölyesi gibi atölyeler hazırlıyoruz. İstiyoruz ki orada, ders içeriğinin dışında ama aslında dinledikleri derslerle de çok bağlantılı olan birçok meseleyi hem pratik ettirelim hem de öğrenmelerine imkân sağlayalım.

 

Powered by Openmedia