BİLGİ Karşılaştırmalı Edebiyat bölümü 2010 mezunlarından Ruhi Erden Türkiye’nin en güneyinde yaşıyor. Erden, doğallığın zirve yaptığı limon bahçemiz girişimi yürütüyor ve hobisi olan DJ’liğe de devam ediyor.
BİLGİ’nin renkli simalarından Ruhi Erden, BİLGİ’de hemen hemen her sosyal aktiviteye katılmış. Beşiktaşlılar Kulübü yönetiminde yer almış ve May-Fest Organizasyonlarında gönüllü olarak çalışmış. Ayrıca BİLGİ’nin futbol takımında da oynamış. Müziği çok sevdiğimden hobi olarak DJ’lik yapıyor. Erden’le Limon Bahçemiz’i konuştuk.
Limon Bahçemiz’in kuruluş hikâyesini öğrenebilir miyiz? Bu girişimin fikri nasıl ortaya çıktı?
Mezun olduktan sonra Mersin’e dönmeye karar verdim ve döndükten sora Limon Bahçemiz’in temelleri ben istemeden oluşmaya başladı. Bizde limonculuk dede mesleği. 8 yıl İstanbul’da yaşadığım için limonculuktan biraz uzak kaldım. Mersin’e ilk geldiğimde bu arayı kapatmam gerektiğinin farkına vardım. Bu süreç içerisinde çiftçilerin çektiği sıkıntılar, aracıların çiftçilere yani bizlere yaratıkları sıkıntılar dikkatimi çekti. Tabi bir de doğallık tazelik mevzusu var. Bu yüzden toptancılık yapmak üzere narenciye paketleme deposu kurdum ve işin içine girmeye başladım. Gördüm ki limon hasadı yapıldıktan 15 ve 20 gün içinde en az 4 aracıdan geçtikten sora ulaşıyor. Nasıl dayanıyor diye soracaksınız hemen cevaplayayım. Mumlama dediğimiz bir işlemden geçerek limonun raf ömrü uzuyor. Haliyle bütün doğalığını kaybediyor. Ben üretici olmakla birlikte aynı zamanda tüketiciyim. Kendi dolabımda, soframda olmasını istemediğim bir ürün neden diğer insanların sofrasında olsun. Ben de bütün aracıları aradan kaldırarak, günümüzün yükselen değeri e-ticarete yöneldim. “Dalından Taze” sloganıyla limonbahcemiz.com’u kurdum ve tüketiciye dalından en geç 3 gün içersinde narenciye ürünlerini göndermeye başladık.
Kurulduğunuz günden bu yana nasıl bir süreç geçirdiniz?
Limon Bahçemiz kurulurken zor yollardan geçti. Tamamen emek işi… Biz butik bir iş yapıyoruz. Ürünlerimizin yanı sıra paketlememizin, sunumumuzun ve müşteri ilişkilerimizin kusursuz olması gerektiğini de biliyordum. Ürünlerimizden sorun olmayacağından emindik. Paketleme de ise biraz vintage tarzı benimsedik. Eskiler, limonları ahşap sandıklarda toplardı. Ancak şimdi plastik ucuz olduğu için sandık çok fazla kullanılmıyor. Biz bunu yeniden canlandırmak için minyatür limon sandıkları yaptırdık ve farkındalığımızı ortaya koymaya çalıştık. İlk başta sadece limonla yola çıktık. Şimdi ise sezon içi ve sezon dışı olmak üzere 50’nin üzerinde ürün çeşidimiz var. Sadece narenciye ürünleri değil, doğal reçeller, narenciyeli atıştırmalık çeşitleri, doğal sabunlar.. Ülkemizde üretilen en kaliteli ürünler her zaman ihracata gider. Yine Mersin’de bulunan kardeş bahçelerimizle iş birliği yaparak en azından narenciyede bunun önüne geçmek istedik. Mesela, Türkiye’nin ilk patentli mandalinası “Tango” sadece bizde var. Amerika narenciye koruma programı altında olan Cara Cara portakalı ve Powell Portakalı bizde var. Türkiye’de misket limonu olarak da bilinen Lime bizde var. Geriye dönüp baktığımda 10 aylık süreçte çok zorluklar aşmışız ancak attığımız adımlarla akıllı ve güzel bir ilerleme kaydetmişiz. Bu süreçte insanlar bizi tanımaya, bilmeye ve sevmeye başladı. Şimdi neredeyse Türkiye çapında bilinen ve aranan bir kuruluş haline geldik.
Hangi ürünlerin üretimini ve satışını yapıyorsunuz?
Ana ürünümüz limon dışında tüm narenciye ürünlerini tüketici ile buluşturuyoruz. Limon, portakal, mandalina, greyfurt, kumkuat. Kardeş bahçemizden özel narenciye ürünleri, Cara Cara Protakalı, Tango Mandalina, Red Nules mandalina. Bunun yanı sıra doğal ev yapımı narenciye reçelleri, narenciye ile yapılmış bisküviler, kurabiyeler, kimyasalsız ev yapımı limonlu portakallı sabunlar ve doğal sızma köy zeytinyağı. Aslında Mersin’e özgü daha birçok şey var. Ama bizim işimiz sadece narenciye. Para kazanmak için ürünleri çeşitlendirebiliriz ama biz narenciyeciyiz, sadece iyi olduğumuz işi yapıp ve büyümek istiyoruz.
Önümüzdeki dönemler için ne gibi hedefleriniz var?
Doğallımızı tazeliğimizi tüketiciye olan samimiyetimizi dürüstlüğümüzü kaybetmeden ilerlemek. Tüketicinin ürünü eline aldığında yüzündeki gülümseme bizim asıl hedefimiz.
Limon Bahçemiz daha emekleme döneminde olan bir bebek. Özverili olmak, çok çalışmak ve akıllıca hareket etmek gerekiyor. Sabırlı olmak gerekiyor. Ben Limon Bahçemiz’in daha da büyüyeceğine ve tüm Türkiye tarafından sempati ile anılacak bir isim hale geleceğine inanıyorum.
Dalından taze
Günümüzde doğal olan her şeye ilgi artıyor. Siz kendinizi bu trendin neresinde konumlandırıyorsunuz?
Bizim sloganımız “Dalından Taze.” Biz Mersin’deki bahçelerimizden aracıları ve kimyasalları kaldırarak tüm Türkiye’ye samimi bir şekilde doğallık ve tazelik gönderiyoruz. Biz bu trendin sizce neresindeyiz? Bizce tam ortasındayız.