BİLGİ Hukuk Fakültesi Öğretim Görevlisi Yrd. Doç. Dr. İdil Elveriş’in de ekibinde yer aldığı Beşiktaş Belediyesi İhtilaf Çözüm Merkezi, arabuluculuğun yaygınlaşmasını sağlayarak diğer belediyeler için de örnek teşkil ediyor.
“Arabuluculukta kaybeden yok” sloganıyla yola çıkanBeşiktaş Belediyesi İhtilaf Çözüm Merkezi, BİLGİ Hukuk Fakültesi Öğretim Görevlisi Yrd. Doç. Dr. İdil Elveriş’in de içinde bulunduğu ekibiyle, arabuluculuk hizmeti veriyor. Kuruluşundan beri merkezin içinde yer alan Elveriş, “Belediyeler, yeni bir ihtilaf çözüm mekanizması olan arabuluculuğu hayata geçirmek için ideal yerlerdir” diyor. Sorunları hızlı ve ücretsiz olarak çözen merkez, şu başlıklar etrafında harekete geçiyor:
“Komşunuzla sorun mu yaşıyorsunuz?
Borcunuzu ödeyemiyor ya da alacağınızı alamıyor musunuz?
Kiracınızla kira artışı konusunda anlaşamıyor musunuz?
Maaşınız ödenmiyor, tatile çıkmanız engelleniyor mu?
Alışveriş yaptığınız mağazadaki hizmetten, işinizi yapan esnaftan memnun kalmadınız mı?”
Beşiktaş Belediyesi İhtilaf Çözüm Merkezi hangi ihtiyaçtan yola çıkılarak kuruldu?
Öncelikle; belediyelerin vatandaşların hayatında oynadığı role bakılarak yola çıkıldı. Arabuluculuğun uygun olduğu ihtilaflar ile belediyelere vatandaşların şikâyet olarak yansıttığı konular kısmen örtüşüyor. Özellikle şehir yaşamı, komşuluk ilişkileri, kiracı-ev sahibi, toplu halde yaşama gibi hususlar da bu örtüşmeyi görebiliyoruz. Bu tarz sorunlarını vatandaşlar belediyelere yansıtıyor. Zira belediyeler yerelde vatandaşların hayatına dokunan, onlara yakın bir kurum. Belediyeler, vatandaşların uğrak yeri denebilir. Dolayısıyla yeni bir ihtilaf çözüm mekanizması olan arabuluculuğu hayata geçirmek için ideal yerdir.
Bu projede yer almak sizin için ne ifade ediyor?
Benim için çok heyecan verici. Beşiktaş benim ikamet ettiğim ve neredeyse hayatımın geçtiği bir ilçe, bu nedenle de çok anlamlı bir proje. Hem de ilk kez bir belediye nezdinde uygulandığı için ayrıca güzel. Belediyeye gittiğimde iki eski öğrencimi karşımda görmem ise çok daha güzel. Son olarak, arabuluculuk hayatımda önem verdiğim ve prensiplerini uygulamaya çalıştığım bir ihtilaf çözüm mekanizması.
“Biz arabuluculuğun yaygınlaşmasını istiyoruz”
Beşiktaş Belediyesi bünyesinde kurulan merkez, başka belediyeler tarafından nasıl karşılanıyor? Bu uygulamanın diğer belediyeler için de örnek teşkil ettiğini söyleyebilir miyiz?
Evet, söyleyebiliriz. CHP’li başka belediyelerden duyup gelen ve nasıl yaptığımızı öğrenmek isteyenler olduğu gibi, AK Partili bir belediye de bizimle temasa geçti. Bu da bizim için çok memnuniyet verici. Biz arabuluculuğun yaygınlaşmasını istiyoruz.
Başvuru sayısı arttı
Merkez kurulduğu günden bu yana, hangi alanlara temas etti ve neleri dönüştürdü/değiştirdi?
Üç aylık pilot uygulamayı bitirdik ve ikinci üç aya başladık. Bu da Aralık 2015 itibarıyla sona erecek. Birçok konuda arabuluculuk talebiyle karşılaştık. Hatta eskiden sadece belediyenin 444’lü hattını arayanlar varken şimdi kapıdan randevusuz gelip soranlar, dilekçeyle kendiliğinden başvuran da oluyor. Tabii ki sayıların daha da artması arzumuz.
Projeyle ilgili ne tür geri bildirimler alıyorsunuz?
Aslında bu biraz eksik kaldığımız bir alan. Bu konuda bir ölçüm yapmadık. O nedenle daha çok kişilerin memnun ayrıldıklarına dair gözlem aktarabilirim.