SEÇBİR Konuşmaları’nın 33’üncüsü, 7 Ocak tarihinde Santralistanbul Kampüsünde “Dershanelerin Kapatılması Tartışmasına Farklı Bir Bakış: Devlet Okullarında Standart Teste Dayalı Eğitim Kültürü” adıyla yapıldı.
2013 sonbaharına sadece eğitim kamuoyunu değil bütün ülke siyasetini meşgul eden “dershanelerin kapatılması” tartışması damgasını vurdu. Dershanelere bu süreçte birçok anlam yüklenmekle birlikte, temel iddialardan biri, kapatılmalarının (yeni liselere giriş sınavlarıyla birlikte) standart teste dayalı seçme eleme sisteminde bir dönüşüm anlamına geldiğiydi. Bu çerçevede gerçekleştirilen SEÇBİR Konuşmalarının 33’üncüsüne konuşmacı olarak katılan R. Nazlı Somel ve Arnd-Michael Nohl (Helmut Schmidt Üniversitesi, Hamburg, Almanya) tartışmanın Türkiye’de hemen hiç ilgi görmeyen bir boyutuna dikkat çekti ve “Standart teste dayalı seçme eleme sınavları sadece teknik uygulamalar olarak görülemezler, kendilerine ait bir eğitim kültürünün taşıyıcısıdırlar. Bu eğitim kültürü Türkiye’de sınavların uygulanmaya başladıkları 1970’lerden bugüne eğitimde ve istihdam piyasasında oldukça kurumsallaşmıştır. Standart teste dayalı eğitim kültürü, temsilcisi olarak görülen örgütlerin (dershanelerin) ortadan kaldırılmasıyla silinemez. Nitekim veli ve öğretmen beklentilerinde ve dahası devlet okullarının günlük pratiklerinde yerleşiklik kazanmıştır” dedi. Somel ve Nohl tasvir edilen bu durumu beş ilköğretim okulundan topladıkları verilerle tartışmaya açtı. Bu tartışma esnasında devlet okulları arasındaki eşitsizliklere dikkat çeken araştırmacılar tartışmayı derinleştirdi.