Reklamcılar derneği tarafından düzenlenen Türkiye’nin ilk yaratıcılık festivali Kristal Elma, bu yıl 25’inci kez düzenlendi. Sektör temsilcilerini, dört günde dünyaca ünlü 120 konuşmacı ve 75 etkinlikte buluşturan festivalde bu yıl üç ayrı ödül töreni düzenlendi.
Reklam, medya, pazarlama ve iletişim dünyasının tüm paydaşlarını buluşturan Türkiye’nin ilk yaratıcılık festivali; “25. Kristal Elma Yaratıcılık Festivali” Turkcell ana sponsorluğunda 25-28 Eylül tarihlerinde İstanbul Bilgi Üniversitesi Santralistanbul Kampüsü’nde gerçekleştirildi. Dört gün boyunca reklam, pazarlama, medya ve iletişim endüstrisinin tüm paydaşlarını bir araya getiren festival kapsamında 75 etkinlik yapıldı. Sundukları içerik ve ilham verici konuşmalarıyla Türkiye’de yaratıcılığın kalite çıtasının yükselmesine katkı sağlayan 40’tan fazla yabancı, toplam 120 dünyaca ünlü konuşmacı festivalde yerini aldı.
Reklamcılar Derneği tarafından düzenlenen 25. Kristal Elma Yaratıcılık Festivali, sadece reklam sektörü profesyonellerinin değil, marka ve reklam veren dahil olmak üzere iletişim endüstrisinin tüm temsilcilerini buluşturarak, bölgesel bir networking platformu oldu.
Festivalin ilk üç gününde birbirleriyle paralel olarak konferans, panel, seminer, çalışma atölyeleri, master class eğitimler, yuvarlak masa buluşmaları, sergi ve screening’ler düzenlendi. Konuşma ve eğitim atölyelerinin yanı sıra, katılımcılar networking ile lounge alanlarında, sektörün tüm unsurlarını bir araya getiren bir endüstri fuarı etkinliğine profesyonel gelişim çerçevesinde bir araya gelme fırsatı yakaladı. Gün boyunca süren ilham verici ve eğitici etkinliklerin ardından festival, 25. Kristal Elma Ödül Törenleri ile devam etti.
25. Kristal Elma Yaratıcılık Festivali’nin 4’üncü günü geleceğin yaratıcı endüstrilerini tasarlayacak Türkiye’nin genç yaratıcılarına yönelik oldu. Yarışma, konferans, seminer ve workshop’lardan oluşan Kristal Elma Future 25 eğitim kampında, reklam, medya ve pazarlama sektörünün ustaları deneyim ve birikimlerini üniversite öğrencilerine aktardı.
“Yaratıcılığın Davos’unu topladık”
25 Eylül günü İstanbul Bilgi Üniversitesi Santral İstanbul Kampüsü’nde 25. Kristal Elma Yaratıcılık Festivali’nin açılışını gerçekleştiren Reklamcılar Derneği Başkanı Alper Üner, an itibarıyla salonda bulunan herkesin bir tarihe tanıklık ettiğini söyledi. Konuşmasında reklam ve pazarlamanın Türkiye ve dünyadan ustalarının İstanbul’da bu ölçekte bir etkinlikte ilk kez bir araya geldiğine dikkat çeken Üner, “Kristal Elma, İstanbul’un Türkiye’nin değil, içinde bulunduğumuz bölgenin de en kapsamlı festivali haline geldi. Kristal Elma’yı 25. yılında kutlarken, Türkiye’yi yaratıcılık alnında bir çekim merkezine dönüştürme sürecinin ilk adımı olarak Yaratıcılığın Davos’unu İstanbul’da topladık. Türkiye’de yaratıcılık alanında yeni bir çeyrek asır başlıyor” dedi.
25. Kristal Elma Yaratıcılık Festivali süresince ana temanın “cesaretli yaratıcılık” olduğunu söyleyen Üner konuşmasını, “Burada üç gün boyunca yaratıcılığı, cesaretli yaratıcılığı konuşuyor, tartışıyor, izliyor, ödüllendiriyor olacağız. Kristal Elma’ya marka sahiplerimizin ve reklam verenlerin de artan ilgisini görmek bize mutluluk verdi” sözleriyle tamamladı.
Açılışta konuşan Turkcell Pazarlama İletişim Direktörü Alpay Alptekin, Kristal Elma sponsorluğunun Turkcell’in yaratıcılığı destekleme misyonuyla örtüştüğünü belirterek şunları söyledi: “Turkcell, kurulduğu günden bu yana yaratıcılığı ve yenilikçiliği temel prensip olarak benimsedi. Kristal Elma’ya sponsor olmamızın ana amacı da bu temel prensip doğrultusunda yaratıcılığı desteklemek. Festival’in bu sene kazandığı yeni boyutlar bizi de çok heyecanlandırdı. Bunun Türkiye’deki pazarlama ve reklam endüstrisi için bir sıçrama tahtası olacağına inanıyoruz.”
“Turkcell olarak yeni medyanın olanaklarıyla, pazarlamacılara ve reklamcılara araçlar sunuyor ve çağın yaratıcılık anlayışını teknolojinin gücüyle destekliyoruz” diye konuşan Alptekin, günümüzün değişen dünyasında yeni medyanın önemini vurguladı. Alptekin konuşmasını şöyle sürdürdü: “Gelişen pazarlama dünyasında, müşteriyi anlamak, tanımak, ona uygun mesajlar vermek ve bunların hepsini ölçümlemek giderek daha da önemli hale geliyor. Teknoloji en fazla reklam ve pazarlama dünyasının kurallarını değiştirdi. Çünkü müşterilerin beklentileri değişti. O yüzden bu festival bizim için ayrı bir anlam taşıyor. Bu alanda yaratıcı zihinlerle güçleri birleştirmek, birlikte düşünmek, omuz omuza çalışmak için önemli bir olanak sunan Kristal Elma Yaratıcılık Festivali’nin Ana Sponsoru olmaktan gurur duyuyoruz.”
“Festival yaratıcılığın çıtasını yükseltecek”
Kristal Elma Yaratıcılık Festivali’nin organizasyonunu gerçekleştiren Lift Content Factory adına konuşan Ömer Erdem ise konuşmasında festivale ilişkin detayları paylaştı. Festival faaliyetlerinin “Gelişim, İlham, Etkileşim ve Kutlama” alt başlıklarında gerçekleştirileceğini belirten Erdem, Kristal Elma’nın ilk yılında dünyanın ikinci büyük yaratıcılık festivali olmaya aday olduğunu vurguladı.
Erdem konuşmasına şöyle devam etti: “Dört gün boyunca kampüsü reklam, pazarlama, medya ve iletişim endüstrisinin buluşma noktasına dönüştürüyoruz. Kristal Elma Yaratıcılık Festivali kapsamında 120 konuşmacının katılımıyla 75 konferans, seminer, panel ve çalışma atölyesi düzenliyoruz. Sundukları içerik ve ilham verici konuşmalarıyla Türkiye’de yaratıcılığın kalite çıtasının yükselmesine katkı sağlayacak olan 40’tan fazla yabancı konuşmacı festivalde yer alıyor.
Sektörün tüm paydaşlarını bir araya getiren bir endüstri fuarı ise etkinliğin merkezinde yer alıyor. Kristal Elma Yaratıcılık Festivali’nde sadece reklam sektörü profesyonellerinin değil, marka ve reklam veren dahil olmak üzere iletişim endüstrisinin tüm temsilcilerini buluşturuyor. Festivalin son günü “Future 25 Günü” olarak, yaratıcı endüstrinin geleceğini şekillendirecek olan gençlere, üniversite öğrencilerine ayrıldı. Tam günlük eğitim kampında geleceği tasarlayacak genç katılımcılar ile sektörün önemli temsilcilerini ve ismi ‘yaratıcılık’ ile özdeşleşmiş olan reklamcıları bir araya getiriyoruz.”
25 yılda iz bırakan ustalar
Reklam, medya, pazarlama ve iletişim dünyasının tüm paydaşlarını buluşturan ve Turkcell ana sponsorluğunda gerçekleştirilen “25. Kristal Elma Yaratıcılık Festivali” gündüz oturumlarla reklamcılıkta yaşanan değişimi masaya yatırıp, yeni yaratıcı bakış açıları için zemin hazırlarken, akşamları da ödül törenleri ile renklendi. Sektöre 25 yıl boyunca damgasını vuran isimler 25 Eylül akşamı düzenlenen İZ Ödülleri ile onurlandırılırken, bu yıl 25. kez sahiplerini bulan Kristal Elma Türkiye Reklam Ödülleri de 26 ve 27 Eylül akşamı verildi.
Kristal Elma’nın 25 yıllık tarihinde iz bırakan ustalar, “İletişimin Zirvesindekiler”, İZ ödülleri ile onurlandırıldı. Kristal Elma’yı başlatan bir sektör öncüsü ve tasarımcı, 40. yılını kutlayan bir Reklamcılar Derneği üyesi, yapım ve dublaj alanlarının değerli isimleri, KEK komitesi emekçileri, jüri başkanları ve sunucular olarak, 44 değerli isme İZ Ödülleri takdim edildi.
25 Yılda Kristal Elma’ya İZ Bırakanlar Ödülünü; Eli Acıman, Ersin Salman, Metin Deniz, Faruk Atasoy, İzmir Tolga, Bülent Korman, Atilla Aksoy, Haluk Mesci, Nazar Büyüm, Ünver Oral, Hulki Aktunç, Nesteren Davutoğlu, Mehmet Ural, Faruk Kaptan, Çetin Ziylan, Halit Kıvanç, Okan Bayülgen, Armağan Birkiye, Doğan Yarıcı, Emine Tusavul, Metin Aroyo, Nuri Koçak, Oğuzhan Akay, Özgür Sağlam, Ahmet Kayacık, Ali Tara, Arsen Gürzap, Cemal Noyan, Cihan Baydur, Cüneyt Türel, Dağhan Baydur, Emin Sırmaçekici, Jeyan Tözüm, Levent Tuna, Nail Yılmaz, Neşet Kırcalıoğlu, Sadi Pektaş, Ömer Ahunbay, Süheyl Denizci, Tilbe Saran, Toron Karacaoğlu, Zafer Önen, Ümit Gülsoy, Vural Sözer aldı.
Festival’de neler konuşuldu?
25. Kristal Elma Yaratıcılık Festivali’nde; Facebook Global Kreatif Çözümler Direktörü Mark D’Arcy, Grey New York Başkanı ve CCO’su Tor Myhren, The Coca Cola Company Başkan Yardımcısı Jonathan Mildenhall, WeTransfer’in kurucusu Nalden, Publicis Groupe Başkanı ve CEO’su Maurice Lévy, Havas Başkanı Mercedes Erra, GroupM Başkanı Dominic Proctor ve Lowe Küresel Yaratıcılık Konseyi Başkanı Jose Miguel Sokoloff gibi ünlü isimlerin katıldığı oturumlar gerçekleştirildi.
25. Kristal Elma Festivali’nin ikinci gün “The Journey of Content / İçeriğin yolculuğu” oturumu gazeteci ve sunucu Cüneyt Özdemir’in moderatörlüğünde, Doğan TV Holding CEO’su İrfan Şahin, oyuncu İlker Ayrık ve TBWA\ISTANBUL Genel Müdürü Burcu Özdemir Kayımtu’nun konuşmacı olarak katılımıyla gerçekleştirildi.
Oturumda Cüneyt Özdemir, yıllarca internet gazeteleri öldürecek mi sorusunu sorduklarını, sonra internet TV’yi öldürecek mi diye sormaya başladıklarını, artık TV’nin bambaşka bir teknoloji olduğunu, “İçerik kraldır” mottosunun devam ettiğini dile getirdi.
Konuşmacılardan İrfan Şahin, ilk siyah beyaz TV ile 10’lu yaşlarında internetle 30’lu yaşlarında tanıştığını belirtti. Şahin, “Teknoloji ve içerik karıştırılıyor. Bugün insanları özel hayatı yaşamaya daha çok zaman veren bir teknoloji mevcut. Bu dijital teknoloji ile oldu. Anlama, dinlenme, eğlenme amaçlı kullandığımız bir teknoloji bu. İçeriğin her zaman öncelikli olması değişmeyecek bir gerçek. İnsan duygulardan oluşuyor ve bu anlamda tatmin edilmesi gerekiyor. 2020’li yıllarda insanların tüm TV içeriğini tabletlerden izleyeceği kehaneti var. TV premium içerik üretir. Önemli olan her yerden izlenilebilir, ilgi çekici içerik sunabilmek. TV içerik üretici ve kendini bu konuda geliştiren bir yer olmalı” diye konuştu.
Oyuncu İlker Ayrık, “Ben Bilmem Eşim Bilir” programının bir aile eğlencesi olduğunu belirterek, “Türk filmlerinde izlediğimiz ailelerin çuvalla yarıştığı, yoğurttan para bulduğu piknik yarışmalarından esinlendik. Kadın ve erkeğin bir arada olacağı ve birlikte tüketebileceği bir içerik hedefledik. Annem Twitter kullanmadığı için ondan sosyal medyayla ilgili dönüş alamıyorum ama programı tüm apartmana izletiyor. Bu da sosyal bir network” dedi.
Burcu Özdemir Kayımtu, reklamcılıkta teknolojiyle birlikte formların farklılaştığını, reklam sürelerinin kısaldığını, eskiden bir reklamın kuşak kapattığını artık mesajları etkili bir şekilde kısa sürede vermek gerektiğini söyledi. Kayımtu konuşmasını şu şekilde sürdürdü: “Ekranlar çoğaldı. Buralara entegre edebileceğimiz fikirler bulmamız lazım. Hem TV hem internetin entegre olduğu içerikler üretmek mümkün. Tüketiciyle buluşmanın akıllı yollarını bulmak iyi fikirleri doğru mecralarda yaşatmaktan geçiyor. Mesela bu yıl Cannes’da PR alanında Grand Prix kazanıldı. Yaratıcılık söz konusu olunca artık belli sınırlar içinde bir şeyler yaratıyoruz. Biz de artık kreatif ekipte saf bir yaratıcılık yakalayacak kişi bulmakta zorluk yaşıyoruz. Markalar dijital entegrasyonu takip etmede çok hızlılar. Cannes’da daha çok reklam veren görüyorum artık.”
25’inci Kristal Elma ödülleri sahiplerini buldu
Ana teması “Fark Yaratmak” olan Kristal Elma Ödül Töreni’nin 25’inci yılında, 2 bin 66 başvuru gerçekleşti. Başvuruları, jüri başkanlığını Ali Taran’ın üstlendiği 92 kişilik 6 ayrı ekip değerlendirdi. Sunuculuğunu Ece Üner’in yaptığı ödül gecesinde, basın, TV, medya, entegre kampanya ve kampanya, dijital, bölge yarışması dalında 6 büyük ödül yer aldı.
Reklam dünyasından çok sayıda ismin de diğer kategorilerle ödüllendirildiği gecede Ziraat Türkiye Kupası ile spor ve kurumsal imaj ödülünü alan Happy People Project, ödülünü almaya bir gün önce hayatını kaybeden tiyatro sanatçısı Tuncel Kurtiz’in fotoğrafı ile çıktı.
25’inci “Kristal Elma Türkiye Reklam Ödülleri”inde büyük ödülü kazananlar şunlar:
-Basın Büyük Ödül: Markom LeoBurnett/ McDonald’s/ 12’den 3’e
-TV Büyük Ödül: Concept/Şekerbank/Ruslar-Kombi
-Entegre Kampanya ve Kampanya Büyük Ödülü: Medina Turgul DDB/Digiturk/Futbol Aşkı
-Digital Büyük Ödül: Kompüter/Anadolu Efes/Miller-Music Tour 2013
-Medya Büyük Ödül: Entegre Kampanya ile Mindshare/Unilever/Magnum-Pink&Black
-Bölge Yarışması Büyük Ödül: SVStudios/MKD Maden Kimya/O3Live Krem-Ütü