Yonca Gönen / Medya ve İletişim Sistemleri 2003 / Doğan Burda Reklam Satış Müdürü
Sabah’ta altı yıl müşteri temsilcisi, reklam müdürü ve koordinatör olarak çalıştıktan sonra Doğan Burda dergi grubu’na geçti. Şimdi hedef kitlesi kadın olan sektörlerden sorumlu.
Üniversiteden mezun olduktan sonra eğitimini aldığı medya ve iletişim alanında ‘ne yapabilirim?’ diye kara kara düşünmeye başlar. Çünkü her türlü alanda çalışabileceği iletişim sektöründe nereden başlaması gerektiğini ve hangi alanı sevebileceğini bilemez. Emin olduğu tek şey medya sektöründe çalışmak istediğidir. Bu kararsızlıklar arasında, küçük bir şirketin reklam departmanında çalışmaya başlayarak sektöre adım atar.
“Üniversite eğitiminden sonra iletişim fakültesinden mezun olduğunuzda, işin teorik kısmını bilerek hayata başlıyorsunuz” diyen Yonca’ya göre, iş hayatı teoriden çok farklı. Üstelik medya sektöründe iletişim mezunu olmayan birçok insan çalışıyor. Ona göre, bu iş biraz da tecrübeyle sabit olduğu için medya sektörü, her bölümden mezun insanlar için ilgi çeken bir sektör. Her şeyden önce bu sektörde iş yapılabilecek birçok alan var. Ancak Yonca yine de kendini şanslı bulur çünkü reklam tarafı onun hoşuna gider ve bu yönde çalışmaya devam eder.
Sabah’ta altı yıl çalıştı
2003 yılında üniversiteden mezun olduktan sonra, çalışmaya başladığı özel bir şirketin reklam departmanında satış asistanlığı işini bir yıl yapar. Ardından buradan ayrılarak 2004 yılında müşteri temsilcisi olarak Sabah gazetesine geçer. Sabah’ın reklam departmanında sırasıyla; müşteri temsilcisi, reklam müdürü ve reklam koordinatörü olarak altı yıl çalışır. Bu dönemde ikna teknikleri, zaman yönetimi, temel satış eğitimi gibi çeşitli eğitimler alır. Aldığı bu eğitimlerin yaptığı işe çok büyük faydalarını gören Yonca, 2009 yılının sonunda ise, Doğan Burda Dergi Grubu’nda reklam satış bölümünde göreve başlar. O günden bugüne Doğan Burda Dergi Grubu’nda reklam satış müdürü olarak çalışan Yonca, burada hedef kitlesi ağırlıklı olarak kadınlar olan sektörlerden sorumlu. Sorumluluğu gereği, sektördeki firma yetkilileriyle bir araya gelerek, onların reklam kampanyalarını, büyüme hedeflerini, medya planlarını, yeni ürün lansmanlarını, kısaca sektörün dinamiklerini takip ediyor ve firmalardan alabildikleri en yüksek bütçeleri almaya çalışıyor. Dolayısıyla yıllık satış hedeflerini tutturmak için büyük emek harcıyor.
Geçen dönem (yaz dönemi) BİLGİ’de Marketing Communication Programı’nda yüksek lisansına başlayan Yonca, hala devam ettiği ve en kısa sürede bitirmeyi hedeflediği yüksek lisanstan, okuldayken yaptığı stajlardan daha fazla fayda gördüğünü düşünüyor. Bununla ilgili Yonca, “Yüksek lisansın, çalışma hayatında birkaç sene tecrübe kazandıktan sonra, ilerleyeceğiniz alan konusunda daha etkili bilgi ve vizyon sahibi olmak için çok önemli olduğunu düşünüyorum” diyor.
“Sosyal medya uzmanı yok”
Türkiye’nin önde gelen firmalarıyla çalışan Yonca, bu firmaların hepsinin reklama yatırım yapan değerli firmalar olduğunu belirtiyor. Her şeyden önce bu değerli firmaların ihtiyaçlarını anlayarak, uzun soluklu işbirlikleri yapmanın önemli olduğuna dikkat çekiyor. Türkiye’de reklam pastasından televizyonların önemli bir pay aldığını söyleyen Yonca, daha sonra bunu basının izlediğini, digital ve açık hava reklamlarının ise yükselişte olduğunu düşünüyor. Günümüzde, sosyal medyayla beraber sosyal medya uzmanlarına ihtiyacın attığına dikkat çeken Yonca’ya göre bu alanda yeni iş alanları doğuyor. Yonca, bu alanların her birinde önceliğin, iletişim ve pazarlama alanlarında kendini geliştiren kişilere verilmesi gerektiğini düşünüyor.
Yaklaşık dokuz senedir aynı işi yapan Yonca, bu alandaki değişime ayak uydurmak gerektiğini, yeni neslin dünyayı daha başka algıladığını düşünüyor ve bu yüzden ileride onları yakalamak ve onlarla aynı dili konuşmak için bu değişimleri yakından takip etmeye çalışıyor. Film izlemeyi çok seven Yonca, fırsat buldukça yüzmeye gidiyor. Senede bir kez yurt dışına tatile gitmeye çalışıyor. Farklı insanlar ve mekanlar görmek, kültürler öğrenmekten hoşlanıyor.