Doğu Göçük / Reklamcılık 2006 / TBWA İstanbul Reklam Yazarı
Amerika’da başladığı reklamcılık eğitimini, Bilgi’de tamamladı. Daha yolun başındayken, Allianz’ın bir reklam kampanyası ona Kristal Elma getirdi.
Liseyi bitirdikten sonra 2001 yılında Amerika’ya giden Doğu, burada Southern Utah University Reklamcılık ve Yayıncılık bölümünde iki yıl okur. 2004 yılında Türkiye’ye dönme kararı alarak, İstanbul Bilgi Üniversitesi Reklamcılık Bölümü’ne yatay geçiş yapar. Alttan ve üstten karışık dersler alarak 2006 yılında mezun olur. Bu nedenle kendini hiçbir döneme ait hissetmeyen Doğu, 2006 yılı mezunu arkadaşlarının kendisini hatırlamayacağını düşünüyor. “Ben de olsam beni hatırlamazdım” diyen Doğu, mezun olduktan sonra bir süre Bilgi’nin Lisans Tanıtımı Departma’nında çalışır. Okurken reklamcılık sektöründe staj yapamayan Doğu Göçük reklamcılık sektöründe staj konusunun Doğu Bloğu’ndaki bürokrasiyi aratmadığını düşünüyor. Herşeye rağmen sektöre girmeden önce öğrenciyken staj yapmanın şart olduğunu belirten Doğu, bu konuda çok canı yanmış biri olarak birinci ağızdan öğrencilere, okula daha az gitmelerini ama mutlaka staj yapmalarını tavsiye ediyor.
Mezun olduktan sonra, önce Ogilvy&Mather ve Grey’de çalışan ardından halen çalıştığı TBWA İstanbul ajansına geçen Doğu’ya göre, sektörde insan sirkülasyonu çok fazla. İnsanların senede bir ajans değiştirdiğini söyleyen Doğu, kendi tabiri ile “istemeye istemeye” müşteri temsilcisi olarak sektörde başladığı iş hayatına şimdi reklam yazarı olarak devam ediyor. Arada Yıldız Teknik Üniversitesi’nde İşletme Yönetimi Bölümü’nde yüksek lisans yapan Doğu, bitirmesi uzun sürse de aldığı bu eğitimin çok yararını görür.
Avea’nın film tadında reklamında imzası var
Yaklaşık birbuçuk yıldır TBWA İstanbul’da reklam yazarı olarak çalışan Doğu’nun reklam metni yazdığı markalar arasında Avea, Anadolu Sigorta gibi büyük markalar var. Son dönemlerde televizyonlarda keyifle izlediğimiz, Ozan Güven ve Melis Birkan’ın birlikte oynadığı Avea reklam filmine de imza atanlardan biri de Doğu.
Reklamcılığın dışarıdan bakıldığı gibi bir iş olmadığını belirten Doğu, “Ben olsam şurasını daha iyi yapardım ya da şunu koymazdım” diyenler olabileceğini ancak sonuçta bu işin bir ürünü pazarlama olduğunun unutulmaması gerektiğini vurguluyor. Yaratıcılıkta belirli bir noktadan sonra işin biraz fantaziye kaydığını ve asıl amacın ikinci hatta üçüncü plana atılabildiğini söyleyen Doğu, “O noktada özünde bir ürün satmaya çalıştığımızı unutmamamız gerek. Yine de kusurumuz olduysa affola” diyor.
Radyo spotları, onu mutlu ediyor
Doğu, imza attığı işlerle ilgili oldukça mütevazi davransa da reklam metni yazarlığı konusunda oldukça başarılı. Zira Grey’de çalışırken aldığı Kristal Elma Ödülü bu işte ne kadar başarılı olduğunu gösteriyor. 2009 yılında Allianz için “Dünyanın 1001 Türlü Hali Var” sloganıyla gerçekleştirilen reklam kampanyası, Doğu’ya Kristal Elma Ödülü kazandırdı ama o kendini daha çok radyo spotlarında başarılı buluyor. Radyo spotları yazmaktan büyük keyif alan Doğu’ya göre isterse Mars’ta geçsin radyo spotu müşteriye o kadar masraflı olmuyor. Bunu, “Televizyona reklam metni yazarken, bütçe yüzünden çok sevdiğin şeylerden vazgeçmek zorunda kalabiliyorsun ama radyoda daha rahatsın” diye açıklayan Doğu, ödül alınca insanın kendini iyi hissettiğini, motive olduğunu da ekliyor.
Ama onu asıl sevindiren şey, Adana’daki akrabalarının ve arkadaşlarının, onun yaptığı reklamları öğrendiğinde verdiği pozitif tepkiler oluyormuş. Bu tepkiler Doğu için on Kristal gücünde. “Kristal verirlerse alırım ama diğer tepkiler daha fazla sevindiriyor beni” diyen Doğu, bugün yoğun tempoda çalıştığı reklam metni yazarlığı dışında amatör olarak şarkı sözü yazıyor. Bilgi’den yakın arkadaşı Cenker Kardeşler’in ağırlıklı olarak sözlerini Doğu’nun yazdığı albümü Eylül ayında piyasaya çıkarması ile bu amatörlük bir adım öteye taşınacak. Bu ay albümün ilk klibini de çeken Doğu, klibi de Bilgi mezunlarının desteği ile imece usulu çektiklerini, merak edenlerin www.myspace.com/cenkerdogu adresinden izleyebileceklerini söylüyor.
İş dışındaki zamanlarında yine işle ilgili malzeme toplamak için televizyon izlemeye, kitap okumaya çalışan Doğu, en çok da insanların arasına karışarak kaybolmaya çalışıyor. İnsanın herşeyden beslenebildiğini söyleyen Doğu’ya göre entellektürel açıdan burun kıvrılan birçok şey mesleki olarak kişiyi bir adım öteye taşıyabilecek şeyler aslında. Özellikle televizyonun toplumun gittiği yönü gösteren bir ayna olduğunu belirten Doğu; reklamcıların, kendileri gibi kendilerine yakın şeyleri takip ederek kalıpların dışına çıkamayacağını dile getiriyor. Ve ekliyor: “Örneğin Avea’nın esnafa özel promosyonunu cnbc-e izleyerek değil, daha farklı şeyleri takip ederek ortaya çıkarabilirsin.”